انرژی پاک جهان صعودی شد

انرژی پاک جهان صعودی شد

انرژی پاک جهان صعودی شد ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
انرژی پاک در سال ۲۰۲۳ رونق گرفت و در مقایسه با سال ۲۰۲۳ به میزان ۵۰ درصد ظرفیت انرژی تجدیدپذیر بیشتر به سیستم‌های انرژی در سراسر جهان اضافه شد.

به نقل از ویفروم، بر اساس گزارش انرژی‌های تجدیدپذیر، آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۲۳، ظرفیت اضافی برق تجدیدپذیر به ۵۰۷ گیگاوات در سال ۲۰۲۳ رسید که فتوولتائیک خورشیدی سه چهارم موارد افزوده جهانی را تشکیل می‌دهد.

شتاب فزاینده برای کربن‌زدایی به دنبال درخواست‌های کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد ۲۰۲۳  برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰، می‌تواند منجر به سریع‌ترین رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در پنج سال آینده شود اما چالش‌های کلیدی، به ویژه کمبود منابع مالی برای اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه که منجر به توزیع نابرابر انرژی پاک در سراسر جهان می‌شود، همچنان باقی مانده است.

چین بیشترین رشد را تجربه کرد و در سال ۲۰۲۳ همان حجم فتوولتائیک خورشیدی را ارائه کرد که کل جهان یک سال قبل انجام داد، در حالی که افزایش انرژی باد در این کشور ۶۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. ایالات‌متحده، اروپا و برزیل در کنار رشد فوق‌العاده چین، نیز شاهد افزایش رکوردشکنی در ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود بودند.

ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر قرار است طی پنج سال آینده به سیر صعودی خود ادامه دهد. پیش‌بینی می‌شود که تاسیسات خورشیدی فتوولتائیک و نیروگاه بادی ۹۶ درصد از ظرفیت جدید را در طول این دوره به خود اختصاص دهند که با پیش‌بینی افزایش بیش از دو برابری تا سال ۲۰۲۸ در مقایسه با سطوح سال ۲۰۲۲ و رسیدن به تقریباً ۷۱۰ گیگاوات است.

هزینه‌های تولید برق این دو منبع انرژی پاک، معمولاً ارزان‌تر از سوخت‌های جایگزین فسیلی و غیرفسیلی است و سیاست‌گذاران به‌طور فزاینده‌ای چارچوب‌هایی را برای ارتقای آن‌ها ایجاد می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد در سال‌های آینده به نقاط عطف انرژی تجدیدپذیر دست یابد؛ بهبود بهره‌وری انرژی برای تحقق آینده‌ای مقرون به صرفه، ایمن و پایدار بسیار مهم خواهد بود زیرا انتظار می‌رود جمعیت کره زمین تا سال ۲۰۵۰ از ۱۰ میلیون نفر فراتر رود و این در کنار اقتصاد جهانی است که پیش‌بینی می‌شود اندازه آن دو برابر شود.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.